Guide: Re-platforming fra Magento til Shopify – Del 1

Internettet og nutidens mange digitale løsninger giver uanede muligheder for brugerne. Det samme gælder e-handelsplatforme såsom Magento og Shopify, hvor alle har mulighed for at åbne deres egen butik og sælge varer til hele verden. 

Lige nu opleves der flere og flere brugere, der emigrerer fra Magento til Shopify. Der er der flere grunde til. Først og fremmest er Magento dyrere at bruge, end Shopify er. Og så mener mange, at Shopify er nemmere at benytte. Sitemee er enige. Shopify stormer frem, tilbyder gode løsninger og slår langt de fleste e-commerce-platforme, der findes.

Går du med samme tanker om at udskifte Magento med Shopify? Så er du havnet det rigtige sted. I denne guide beskriver vi nemlig, hvordan du kan migrere fra Magento til Shopify. Stil skarpt og læs med, så du er forberedt på, hvad du skal vide, før du går i gang med en re-platforming. Sitemee er klar til at hjælpe dig.  

Hvad er forskellene på Magento og Shopify?
På trods af at Sitemee er eksperter i og har arbejdet med Magento i mange år, vurderer vi, at Shopify slår Magento på flere parametre. Men hvordan adskiller de to platforme sig fra hinanden? 

Den største forskel mellem de to platforme er, at Magento er open-source, og så står brugeren selv for at hoste og vedligeholde sin butik. Shopify er en software-service, SaaS (software-as-a-service), der gør, at nogle af Shopifys kernefunktioner er låst fast, idet programmet ikke er open-source, der ellers giver mulighed for omkodning og specialiserede funktioner. På den måde kan man sige, at Shopify er mere enkel at benytte, men dog også har begrænsninger, hvis du ønsker mere, end platformen tilbyder.

Hvad skal du være opmærksom på, hvis du vil migrere?
Går du med tanker om at gøre noget ved snakken og flytte fra Magento til Shopify, er der selvfølgelig en række sager, du skal være opmærksom på.

Hvad er dine behov?
Før du skifter e-commerce-platform, skal du overveje, om Shopify kan det, du har behov for til din løsning. Derfor skal du vurdere, hvilke krav og behov du har – altså en due dilligence – forundersøgelse. Alt efter hvor kompliceret denne analyse er, kan man foretage en undersøgelse på mellem 10-30 timer. Når du har klarlagt dine behov, skal du vurdere, om Shopify kan opfylde disse. Hvis svaret er nej, er det ikke sikkert, at en flytning er en god løsning for dig. 

Et eksempel kan være en B2B-shop. Shoppen ønsker, at forskellige rabatter eller produkter aktiveres, når en bestemt type kunde, fx en engros-kunde, klikker sig ind på shoppen. Kan Shopify opfylde dette? Det korte svar? Ja. Men det væsentlige er, at du er sikker på, at dine ønsker og behov kan opfyldes, før du går i gang med at udskifte din tidligere e-platform med en ny. 

Integrationer: Shopify har en fantastisk API, der både er vedligeholdt og nem at gå til. Det betyder, at nærmest uanset hvilket system, du bruger, er det muligt at integrere det til Shopify. Det er altså forholdsvis ukompliceret at integrere din shop på Shopify. Begrænsningen ligger mere i, hvis der er specifikke løsninger, som nævnt i ovenstående eksempel, der skal integreres i Shopify.

Nyt, nyt, nyt! Vi oplever ofte, at når kunder migrerer fra en platform til Shopify, så ønsker de ikke blot at være Shopify-brugere, de ønsker også, at shoppen skal optimeres med nyt design og nye funktioner. Det er fedt! Men vores bedste råd er, at man først fokuserer på at immigrere shoppen korrekt og sørge for, at alt fungerer. Hvis flytningen er gået som planlagt og alt kører på skinner, kan man herefter begynde at arbejde på alt det ekstra lir. På den måde kan man undgå uforudsete problemer, fordi man har slået for stort et brød op. 

Hvor lang tid tager en re-platforming? Det korte svar; det kommer an på, hvor mange integrationer, der findes. Hvor meget design og nye funktioner er der? Som tommelfingerregel tager en succesfuld re-platforming mellem tre og seks måneder. Det er nemlig et tungt og tidskrævende stykke arbejde. En af de afgørende ting på kundesiden er, at der findes en tovholder på projektet, der er dedikeret til at få flytningen gennemført. Det kan for eksempel være en e-commerce-manager. På den måde kan Sitemee arbejde hurtigt og dedikeret på flytningen i samarbejde med kunden. 

Dette var første del i vores guide til dig, der overvejer at flytte til Shopify. Sidder du med flere overvejelser, eller har du spørgsmål, du gerne vil have svar på? Skyd en mail af sted, giv et kald eller send en brevdue. Vi er klar til at hjælpe!

Sitemee er specialiserede i ecommerce-platforme, hjemmesider, digital markedsføring og rådgivning. Vi er altid klar til at hjælpe. Du kan kontakte os her.